Laadplein voor vrachtverkeer en bouwmaterieel
Aan de Westervoortsedijk, aan de rand van Cleantech Park Arnhem, wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een laadplein voor vrachtverkeer en bouwmaterieel. Een ontwikkeling die cruciaal is voor emissieloos bouwen en emissieloos vrachtverkeer in Arnhem en omgeving.

Sinds 1 juni 2026 geldt een zero-emissiezone in Arnhem. Dit betekent dat op veel plekken in Arnhem alleen nog elektrische bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Om deze voertuigen goed te kunnen inzetten, is voldoende laadinfrastructuur essentieel. Een laadplein voor vrachtwagens is daarom cruciaal.
Daarnaast wil de gemeente Arnhem dat de nieuwe wijk Rijnpark volledig emissieloos wordt gebouwd. Daarvoor is niet alleen laadcapaciteit voor vrachtwagens nodig, maar ook voor elektrisch bouwmaterieel en mobiele batterijen.
Slim laadplein met hoge vermogens
Op het laadplein komen 10 laadpunten van 400 kW voor vrachtwagens. Daarnaast worden er 16 laadpunten gerealiseerd voor mobiele batterijen, waarvan 2 specifiek geschikt zijn voor het laden van batterijcontainers. Van deze laadpunten krijgen er 8 een vermogen van 100 kW en 8 een vermogen van 50 kW.
Voorzieningen
Het laadplein wordt ook een plek waar chauffeurs kunnen uitrusten, een kop koffie kunnen drinken of iets kunnen eten. Daarnaast worden er zowel binnen als buiten pauzeplekken ingericht. Ook komt er een sanitaire voorziening met toiletten en douches.
Samenwerking
Het laadplein wordt ontwikkeld in samenwerking met Cleantech Park Arnhem, gemeente Arnhem, Connectr en ElaadNL
Meer weten?
Wil je in de toekomst gebruik maken van het laadplein en wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Vul dan onderstaand formulier in.